rackarunge

Alla inlägg under mars 2013

Av Emmelie Larsson - 26 mars 2013 09:36

I torsdags em kom Olgas brorsa Triton och moster Trolla hem till oss för att sova över :).
Då Ingela var sjuk så bodde hundarna först en natt hos Lotta och sen en natt hos oss. Fungerade strålande. Trolla är en så härlig och mysig tik. Fungerar med allt och alla och älskar människor och att mysa. Hon lyssnar på alla. Hon liksom Triton sprang lösa på promenaden jag och Annika tog på torsdags kvällen, alla lyssna utan problem och då är det ändå första gången jag har Trolla och Triton.

Lite annorlunda med tre rottisar i hemmet. Men mysigt! :)

På torsdags morgonen tog vi en promenad med Lotta och Tosca också. Lite senare efter promenaden hämtade ja T&T ;). Lite dålig ordning här i inlägget.

Bild 1: Triton, Tosca, Trolla o Olga
Bild 2: Olga, Triton, Trolla
Bild 3: Trolla, Olga, Triton, Anton, Plopp.

Bild 4: utsikt på promenaden


Av Emmelie Larsson - 18 mars 2013 13:01

Lilla fjärten va trött imorse! Ville sova vidare. Hon är så himla mysig på morgonen nu, smyger upp i sängen och lägger sig antigen sked framför mig eller i mellan mig och Mika haha. Gosa gosa!

Mår bättre nu men blivit väldigt tunn. Nu får hon äta upp sig igen.

Var ute en timme i söndags och hon tyckte det var hel kul att äntligen orka vara ute längre! <3

Av Emmelie Larsson - 15 mars 2013 12:50

Min älskade lilla fjärt, min lilla dåre har ju varit dålig. Natten till lördagen så var vi ute två ggr för att bajsa, det var lite löst men inget märkvärdigt eftersom jag tänkte att det kunde vara ifrån märgbenen hon ätit.

Lördag morgon allt okej och hela dagen lika så. En aning "lugnare" än vanligt enligt min mamma som passade Olga medan jag jobbade.
När jag och Mika kom hem från jobbet så var Olga hemma 3h innan vi skulle på fest. Skulle ge henne middag och hon total vägrade att äta. Tittade knappt på maten och de är inte likt Olga. Hon älskar mat!!
Märkte att hon var lite seg och ynklig. På natten sov hon hos mamma som fick gå ut mitt i natten när de helt enkelt bara spruta ur rumpan på lilla Olga. Hon bajsa ner golvet hos mamma då de inte hann ut. Runt 10 på morgonen vart det lugnt åt ändens håll. Men hon var seg, låg och fick svälta. Drack ingenting på hela dagen förrän jag kom hem vid 16.30 Då piggna hon på sig rätt bra ändå så vi beslutade att avvakta och få henne att dricka mer.

Måndag morgon, migrän!
Olga verkade stabil så provade att ge lite morotspuré och det stannade. Ringde veterinärkliniken och kollade vad jag skulle ge. Bestämde för att köpa veterinär mat som är skonsam för magen samt CanikurPro. När vi kom hem chillade vi i soffan hela dagen. Olga fick tre måltider utspritt under dagen. Ungefär vid 16 tiden så kom de ut igen... *suck*.
Pratade med kliniken igen och skulle svälta henne men prova ge canikur på kvällen. Det fick hon och de kom ut igen. Svalt till frukosten och natten var lugn. Halv morotspuré burk på tisdags morgonen och lite mat. Gick sådär, det kom ut. Eftersom hon åt sista gången kl 12 på lördagen och första gången kanske vid 12 på måndag så har hon svält länge redan så kroppen borde ta emot lite mat men nej.

Tisdag em åkte vi till veterinären och hon får 1L vätska i nacken via dropp och någon sörja via munnen. Hinner bara kliva ur bilen när vi kommer hem så spyr hon men var nog inte så konstigt när man blivit tvångsmatad med sörja ;). Väntade lite mer än två timmar sen började vi med 1mtsk mat i timmen. Hela tisdagen. När vi var på kliniken så var vi i samma rum som Zeb avlivads i och de satte igång hjärtat i en rasande fart. Migrän ggr dubbelt och illamående. Samt ett knä som börjat strula och skrika av smärta tidigare på dagen.
Hela onsdagen var det samma procedur, 1mtsk mat i timmen och se till att hon dricker. Hon har gått ner något kilo nu min lilla fjärt!

Natten till torsdag spydde hon, men vet inte varför. Hon var hemma med Mika igår då jag jobbade. Hela dagen var lugn med normalt bajs ;). Och fick i henne mat och vatten. Nu har vi ökat dosen mat lite. Men det går långsamt framåt så vi hoppas hon äter upp sig lite snart igen. Spinkiweiler!

Fy vad orolig man blir när ens små mår dåligt. Migränen jag fick är säkerligen pga oro, stress och nervositet över att hon mådde dåligt.

Må fjärten bli helt frisk nu.


Av Emmelie Larsson - 4 mars 2013 11:15

Lång rubrik, sitta ihop eller inte. Hur som. I helgen har det varit årsmöte för rottweilerklubben, jag har inte deltagit ;) men igår så var det utställning för rottisarna. 110 anmälda var det som befann sig i det kalla ridhuset i Mullsjö!

Jag tog med mig Rebecca som resesällskap och vi drog från henne klockan 05 på morgonen och kom fram 8:15 rätt exakt med ett stopp längs vägen. 4-6mån klassen var först med 12 tikar. Efter den var det Olgas klass 6-9mån och det var 6 tikar med Olga och syrran Tosca. Allt började 09 och vi var inne rätt snabbt i alla fall. Olgas ena bror ställdes också men såg dessvärre inte honom i ringen eftersom vi ställde samtidigt i olika ringar. Tror de var 3 hanar i hand klass och han kom på en andra placering :). Fina Dante. Första gången jag träffar honom sen han flyttade :).

Nåväl, Olga skötte sig bra. Var jag som av någon anledning förstörde hennes rörelser. Jag tittade för mycket på henne, vilket jag var medveten om. Hon började titta bakåt när hunden bakom kom för nära så då fick ja upp hennes intresse framåt i att kolla på mig istället och då blir ju rörelserna begränsade. Öronen såg förjävliga ut men men haha. Överlag skötte hon sig bra var nog jag som klantade till det bara. Hur som så vart Olga oplacerad denna gång. Tosca kom på en tredje placering.

Moster Trolla kom 4a av 13 hundar i hennes klass senare, fina tjejen :).

Olgas kritik:
6mån lätt rottweiler, feminint huvud, tillräckligt bruna ögon, öronen kunde ligga lite stramare, lite lös i halsen, bra rygglinje, bra vinklar, bra underlinje, en lätt/sportig typ, välutvecklad helhet, lite begränsad i rörelse.

Vi åkte hemåt vid tolv tiden och tog med oss Tosca hem till Lotta. Tosca hade åkt dit med Ingela :). Så två trötta hundar sov tungt i bilen.

I lördags gick vi en promenad med Frida och hennes hund Gina. Vi såg vildsvinen och små kultingar på kanske 80-100m avstånd. Hann ta ett dåligt kort, kommer längre ner ;).

Nästa utställning blir i kista i slutet av denna månad :).


Olga och Gina busar
Olga ser hästar
Olga har lite ragg ;)
Olga och Gina
Gina :)
Vildsvin med bebisar
På väg till Mullsjö



Presentation


En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards