rackarunge

Alla inlägg under april 2013

Av Emmelie Larsson - 30 april 2013 10:23

Tydligen Valborg idag, utanför jobbet är det den årliga hattparaden för dagisbarnen och skolbarnen upp till en viss ålder.
Riktigt ruggigt väder idag, blåser och är kyligt. Våren, vart är du?!


Jobb idag och imorgon. Kvällen kommer spenderas med Ollan och kurslitteratur. Planera och fixa inför kursstarten på torsdag. Grundlydnad/vardagslydnad 1 som jag ska hålla i för mina fem ekipage.
Måste även börja spåna på planering inför min projektkurs i rallylydnad som kommer vara två söndagar i slutet av maj och början på juni. Men det börjar jag med senare i veckan ?...


Några bilder från i söndags...


Av Emmelie Larsson - 28 april 2013 18:21

Igår (lördag) var jag först på dop då barndomskompisen Malins lilla flicka skulle döpas. Så söt så! Efter dopet vart det Ica maxi för lite större handling. Sedan hem och en liten pronk med Olga, vi upptäckte en ny liten slinga ner till en brygga med fin utsikt, se bilder nedan.

Sen dammsög jag lite och vid 17.30 plockade jag upp Elisa och Zews i handen terminalen. Vi åkte hit och käkade grillat kött med Mika. Efter maten vart det lite mer än en timmes promenad längs kanalen och upp på byn för att visa lite hur Dalarö ser ut. Stannade på macken och köpte glass och snacka skit. Sen fortsatte vi promenaden hemåt. Så mysigt!

Kvällen vart lugn, hundarna lattja och smaska på varandra ett tag innan de somna som två klubbade sälar! Vi kollade på film, snacka och käka godis ^^. Sen vart det läggdags.

Imorse tog vi bilen en bit och sedan gick vi till vårt första hus där jag bodde från bebis tills jag var några år äldre, kanske 10-12?! Kommer inte ihåg...

Kl 11 var det träff på Haninge BK med våran lilla träningsgrupp. Idag vart det jag & Olga, Elisa & Zews, Camilla & Tiller samt Kelly och sen Sandra & Kärstin. Var där ungefär 2h.
Olga körde sin bästa platsliggning hittills och låg kvar i två minuter som man ska. Dock tippa rumpan över men stadgan va grym så jag blundade för tippningen denna gång. Vi håller på att öva på hakan så det blir nog bättre sen... Testade externbelöning i fotgåendet och det tog en stund innan både jag och Olga kom in i det, tror jag aldrig testat extern faktiskt. Vi körde även lite läggande under gång, hon börjar fatta galoppen i alla fall! Hennes tempo var lite borta idag och mitt med men annars en del bra saker ;). Säkert skit trött efter haft Zews att leka med sen igår också ;)...

Har fixat på tomten en del sen jag kom hem och Olga sover som en stock nu. Vi hoppas på att snart träffa alla igen!

Av Emmelie Larsson - 15 april 2013 12:34

I onsdagskväll hämtade jag hem Olgas moster Trolla som äga utav uppfödaren Ingela. Trolla lånade jag då hon kan rallylydnad.
Torsdags och fredags spenderade jag dagarna på hundens hus rallylydnadsinstruktörskurs :). (Så sjukt långt ord!) Hade med både Trolla och Olga men körde mest med Trollet. Olga fick mycket bra träning genom att vara där och ligga och slappna av.

Två väldigt roliga och givande dagar. Ska bli kul att ha denna projektkurs så jag får mitt diplom! :) sen kan jag även hålla kurser i rallylydnad! :D

Trolla var kvar hos oss tills igår (söndag). Så i lördags vart det lite promenader och lek för hundarna och igår så träffade vi träningsgruppen och körde lite olika moment. Trolla fick köra frittfölj, läggande under gång, metall apporten och budföring, buskul sa Trollet! :D så himla charmig.

Olga körde lite på träapporten, positionsträning, läggande från min sida, budföring, en platsliggning och något mer som jag glömt ;). En härlig och bra attityd på båda hundarna. Och de låg/stod lugnt och tyst vid sidan av medan jag tränade med den andra.

Lite tomt utan Trolla hemma nu men ack så mycket mindre hår ;)... Trolla fäller rätt mycket just nu! ;)

Ett stort tack till Ingela för lånet av Trollet! Hon e varmt välkommen fler gånger!

Bilder:

Av Emmelie Larsson - 10 april 2013 11:59

Jahapp då kom dagen (igår) då sista tillfället på tävlingslydnadskursen skulle förbrukas. Tio gånger har vi samlats i lokalen och tränat tillsammans. Och innan denna tio gånger i valpkursen med inriktning på tävlingslydnad. Många tisdagar. Roliga och lärorika tisdagar. Fått lära känna nya härliga människor!

Så himla roligt att följa varandra och se vilka framsteg varje ekipage gör, både hund och förare. Vilket engagemang och samarbete alla har tillsammans. Glada två som fyrbenta. Ett härligt gäng. Nu är det ingen mer kurs för oss hos Lotta. Men vi i gruppen ska försöka ses lite olika datum då och då och fortsätta hjälpa varandra :). Kommer bli super kul! På söndag blir första träffen!

Sen till hösten ville nästan alla gå med i träningsgrupp tillsammans för Lotta. Då blir det varannan vecka man ses så tränar man två timmar per gång :).

Igår gick vi igenom alla momenten i LK1, alla fick köra en och en inför alla andra. Momenten kördes i ordning men alla fick köra så långt som man kommit men iaf gå igenom alla med länkning. Fick belöna hur mycket man ville eller vänta lite så det blev länkning. Riktigt kul att se alla!
Nu vill man få ordning på allt och börja få ihop hela programmet så man kan tävla! ^^

Av Emmelie Larsson - 8 april 2013 10:12

En saknad ängel får pryda dagens inlägg. Zebulon Macahan, en sann glädjespridare, en pojk med stort hjärta, en pojk som lämnat ett alltför stort tomrum. Älskade Ängel, saknar dig! <3

Älskad dig, din matte!

Av Emmelie Larsson - 5 april 2013 10:25

Igår träffade vi Rebecca och Emma med hundar. Hundarna fick leka på fotbollsplanen och oj så smutsiga de vart. De svarta hundarna vart gråa. Olga fick en dusch senare på kvällen, en välbehövlig sådan!

Tränade lite ingångar, fot, apportering och en platsliggning på skoj.
Olga grep apporten som aldrig förr, duktiga tjejen. Apporten är rätt tråkig annars enligt Olga. Men igår fungera det bättre och bättre.

Blir ett kort inlägg med lite bilder också.

1: Olga säger god morgon
2: Olga njuter i solen
3: platsliggning
4: stå övning, 7mån +
5: finaste Olga
6: Nova
7: Lexi
8: hundarna busar
9: Troy och Lexi
10: apportering
11: fooot



Av Emmelie Larsson - 2 april 2013 12:29

I lördags gick jag upp kl 5 för att fixa innan utställningen som Olga var anmäld till. Jag fick med mig Mika som sällskap ;). Så var även syrran Tosca med Lotta och Lova där samt Emelie och Holly.

Brorsan Aslan kom också förbi och hamnade på en andra placering utav tre hanar har jag för mig, rätta mig vid fel...

Totalt nio tikar i 7-9mån klassen och både Olga och Tosca åkte ut. Öronen låg bra denna gång i alla fall ;). Ingen kritik på dom haha.

Hon rörde sig bättre denna gång men vart lite osäker på mattan och golvet först då hon halka till lite.
Jag är nöjd över dagen i alla fall, bra träning på olika sätt. Och jag gillar starkt att hon klarar av miljön så pass bra. Ligger hon i buren så är hon tyst och sover oftast. Lugn och fin.

Kritiken:
Fortfarande lite tunn som helhet, feminint huvud lite plant stop, tun nos, bra hals och rygg. Tillräcklig bröstkorg, lite flata sidor. Bra benstomme, raka vinklar fram bra bak, bra steg från sidan.

Lite flata sidor, haha ja vilka ord de kan ;).. Verkade som domaren gillade grövre hundar överlag och Olga tillhör absolut inte dessa. Hon är rätt lagom i hullet för min del, hon kommer växa och bli en rätt tung ras i alla fall och jag vill behålla leder och rygg i gott skick utan massa extra eller för mycket i tidig ålder. Föredrar de slanka kropparna som lämpar sig för arbete. Hon kommer i kapp. Nu är det väldigt bra träning hur som, miljöträning och annan träning.

Vi träffade äntligen Sofia ifrån Uppsala! Inte träffats sen sista gången Zeb var med och busade med Doris och Lycka, vilket var i april förra året!!!
Allt för längesen!

Några bilder,

Olga innan utställning
Lycka och Olga träffas
Finaste Olga
Olga <3
Morgon bild på dimma
Älskade gullenos
Kan gå fot

Presentation


En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards