rackarunge

Alla inlägg under september 2013

Av Emmelie Larsson - 29 september 2013 18:43

Denna helg har verkligen varit en hundhelg och fan vad jag älskar det!

Igår (lördag) ringde kl 5.20 för att gå upp och fixa innan jag begav mig för att plocka upp Elisa & Zews. Vi drog till Enköping där Elisa skulle jaga sista 1a priset i LK1an. Och vet ni, hon grejar det med bravur! (Inte förvånad) första pris och första placering utav elva. Så jäkla stolt! Nu kan de sikta på LK2an! :D stolt över mina fina vänner!

Trolla och Olga var också med och hejade! Sen drog vi till DeVeritas kennel då jag skulle hjälpa att fota deras rottweiler valpar. Mysigt!

Sen for jag hemåt och spenderade kvällen i badkaret och sen i soffan med min bästa sambo! Helt grym lördag om man bortser från huvudvärk och migrän som jagar mig titt som tätt...

Idag då, träffade bästaste Rebecca och hennes hundar i VH för att spåra med hundarna. Hundarna fick varsitt spår, sen körde vi lite sök, budföring och lydnad med alla! Olga fick endast spår och lydnadsträning. Får ju inte vara lös!

Olgas spår då, det är endast 2a gången hon spårar i sitt liv. Nu var det ert kort spår på 55-60m med en leksak i mitten för lite belöning sen fortsatte vi spåret till slutet där två köttbullar och en kampis väntade. Och min tjej va grym! Så jäkla duktig! Så imponerad och hon ÄLSKADE det såklart. Älskade älskade Snorkråka!

Mysig dag på lite mer än 2h i skogen med Rebecca och hennes hundar. Och att gå med två rottweiler är något jag börjar gilla massor haha. Längre fram i tiden önskar ja att det ser ut så.

Sen for vi hem till Lotta med Olgas syster och fika lite. Nu är vi hemma och hundarna är helt slut och sover i soffan! Nu ska jag försöka spåra oftare så Olga kommer igång med lite snok aktiviteter ;)... Denna unghundsålder är inte så rolig alla gånger när man INTE får aktivera henne som man vill pga operationerna...

Hur som, otroligt nöjd över denna helg och önskar att den var några dagar till. Måste försöka plugga Friskvårdsinstruktör grejen också. Massera och så. Ligger efter, som alltid. Kaos och kaos i skallen och att finna ro för att plugga är svårt. Jag Vill sjukt mkt men att ta sig i arslet och finna ro är svårt ibland. Sen blir jag osäker på hela upplägget så då tvekar jag haha. Men men, en spark i arslet så ska jag iaf massera Trolla ikväll.

Tack alla inblandade för en bra helg.

Platsliggning på tävlingen

Vackra Zews vilar innan tävlingen

1:a pris och 1a placering! :D

Cleo och dotter Stina från DeVeritas

Promenad!

Olga får gräva i sin hage ;). Lite lös måste man få vara trots gamla op!

Olga och moster Trolla

Älskar min Olga! <33

Trolla och Olga i skogen

Alldeles för glad tjej ^^

Trolla på väg efter Rebecca

Taggad och glad tjej (Trolla)

Taskig hållning men jaja. Lite lydnad!

Fina Lexi kom också med på bild!

Av Emmelie Larsson - 23 september 2013 13:43

My best friend gave me the best advice
He said each day's a gift and not a given right
Leave no stone unturned, leave your fears behind
And try to take the path less traveled by
That first step you take is the longest stride

If today was your last day
And tomorrow was too late
Could you say goodbye to yesterday?
Would you live each moment like your last?
Leave old pictures in the past
Donate every dime you have?
If today was your last day

Against the grain should be a way of life
What's worth the prize is always worth the fight
Every second counts 'cause there's no second try
So live like you'll never live it twice
Don't take the free ride in your own life

If today was your last day
And tomorrow was too late
Could you say goodbye to yesterday?
Would you live each moment like your last?
Leave old pictures in the past
Donate every dime you have?
Would you call old friends you never see?
Reminisce old memories
Would you forgive your enemies?
Would you find that one you're dreamin' of?
Swear up and down to God above
That you finally fall in love
If today was your last day

If today was your last day
Would you make your mark by mending a broken heart?
You know it's never too late to shoot for the stars
Regardless of who you are
So do whatever it takes
'Cause you can't rewind a moment in this life
Let nothin' stand in your way
Cause the hands of time are never on your side

If today was your last day
And tomorrow was too late
Could you say goodbye to yesterday?

Would you live each moment like your last?
Leave old pictures in the past
Donate every dime you have?
Would you call old friends you never see?
Reminisce old memories
Would you forgive your enemies?
Would you find that one you're dreamin' of?
Swear up and down to God above
That you finally fall in love
If today was your last day...


Ta vara på dagen, ta vara på livet!
Välj dina strider, välj vänner efter de som bryr sig om dig. Lägg inte energi på energitjuvar. Lev i nuet, lev tillfullo.
Älska dina nära och kära, låt dem höra att du älskar dem.
Man lever bara en gång!

Av Emmelie Larsson - 21 september 2013 11:52

I torsdags hälsade jag och Ollan på hos vår uppfödare. Ollans kusiner var då 7,5v drygt. Blir alltså 8v på måndag. Sniffa valp är alltid mysigt. Vi ställde upp dem och fota även porträtt ;). Inte så lätt att få bra stå bilder på de små denna gång ^^.

Tänkte iaf lägga in en varsin ansiktsbild på de tre. Bilderna är minskade så kvalitén blir inte alls så super. Bättre i original ^^.

Olga var trött i torsdagskväll när vi kom hem. Så skönt när man lyckas få henne trött och nöjd. Min finaste! <3

Lilla tjejen

Lilla killen

Stora killen

Olga möter valp :)

Stora pojken

Tjejen ;)

Av Emmelie Larsson - 18 september 2013 14:08

I onsdags for jag, Olga och Adder mot Jämtlands härliga skogar. Vi tog bilen de 704km och det tog väl ungefär 8h dit kanske lite mer då jag stannade 3-4ggr. Hemvägen gick fortare och stannade endast 3. Två ggr för att tanka. Att åka bil den sträckan ensam (utan mänsklig kontakt iaf) var rätt tråkigt i slutet. Första timmarna gick bra och jag pratade lite i telefon. De sista timmarna var plåga. Mina knän tar stryk av att åka så långt och mottagningen på telefon och gps vart allt sämre. Till slut kom vi fram till en gård i Sulviken. Ett mysigt och vackert ställe. Olga och Adder va tysta och sov hela vägen. Kom fram efter 22tiden så packade in mig och hundarna, pratade lite med Evelina och Susanne som redan fanns på plats sen var det sova i stort sätt.

Morgonen efter började vi inte förrän kl 13 på dagen och tur var väl det. Då jag inte fått information om att man var tvungen att köpa med allt man skulle äta under dessa dagar själv så fick jag fara några kilometer till närmaste Ica butik som låg i Kall. Vi var totalt 11 som gick denna utbildning och det var bara jag och en till som inte kände alla andra. De övriga går en annan utbildning tillsammans vid sidan av också.

Fyra intensiva, intressanta och lärorika dagar. Lärt mig massa nyttigt och sådant man kanske inte alltid tänker på som hundägare. Superkul kurs! I november är de sista tre dagarna och förhoppningsvis är jag då diplomerad till Friskvårdsinstruktör. Att lära sig massage, stretching, rörelseanalys och mer om hundens anatomi är otroligt bra att kunna. Alla hundar mår otroligt bra av lite avslappnande massage. Och tror många hundar går med smärta på ett eller annat sätt men som man inte tänker på för man ser det Inte alla gånger. Tycker det ska bli spännande och roligt att göra hemläxorna och känner att denna kurs var otroligt bra för mig och Olga! Fått massa tips och idéer samt övningar som är bra för att stärka olika ledmuskulaturer mm.

Tycker hundarna skötte sig bra alla dagarna. Olga var lite dragig men förstår henne också. Hyper glad i allt och alla och få följa med och se massa hundar och ny plats istället för sitt gamla hem med kompostgaller överallt så förstår jag att den energi hon har läggs på att dra för tillfället.
Sen är hon superduktig med kontakt och lyssna andra tillfällen haha. Men helgen var det mycket runt omkring. Att sitta i hage hela helgen, rätt stor ändå med Adder på lektionerna var inga problem. De har skött sig med bravur! :D

Resan hem var seg. Trött och sliten efter en intensiv helg. Men tillslut kom vi hem igen. Sin egna säng, egen dusch och toalett - underbart! ^^

Jag går denna lilla utbildning för Hundsteg. Tycker absolut om deras tankesätt och hur de lär ut. Mina förra utbildningar har jag gått på Hundens Hus och jag gillar faktiskt båda. Men nästa utbildning (om de blir fler) blir säkerligen på hundens hus hos mina gamla fantastiska lärare :). Så länge de finns det jag vill gå för bra pris så!

Kul iaf att testa en annan också och se hur andra tycker och tänker.

Några bilder från helgen.


Första kisspausen på vägen dit

Nedanför min säng i hagen som vi hade hela helgen

Vårt "läger" bakom galler ;)

Promenad torsdag morgon

Adder lös och Olga i koppel. Konstig skugga ^^

Utsikt från ladan

<3

Lek med mig matte!

Finaste

Ibland delade de säng under lektionen

Av Emmelie Larsson - 10 september 2013 09:41

Ja, återbesök igår.
Hade tid 16, fick komma in kanske 16.20 Alltid senare än den tid man har. Jag valde Strömsholm pga Lennart Sjöström, för han sägs vara en av de bästa inom leder. Vilket han är. Otroligt duktig på det han gör, inom leder. Men att ta emot frågor, funderingar och helt enkelt bemöta djurägare det skulle han behöva två eller femton kurser i. Så otroligt ruttna. Är verkligen besviken och less på många som jobbar där. Receptionen väldigt mycket och i vissa lägen hur jag blivit bemött av veterinärer. Inte bara Lennart.

Hur som.
Enligt Lennart då, så verkade armbågarna fina och rörelserna bra i skritt och trav. Vilket är bra, absolut!
Ingen blir gladare än jag att hon blir bättre. Ryggen hade hon ont i, var faktiskt lite jobbigt att se när han trycker, spänner, vrider och vänder allt för att kolla smärtan i olika lägen, vinklar, grader ja you name it. Olga gillade det inte. Hon låg snällt kvar utan ett ljud, hon visa endast med kroppen. Kroppshållningen och att lyfta huvudet i protest. Hon är så duktig min tjej, min älskade unge.

Ryggen skall vi tillbaka på återbesök om två månader. Fortsätta med glycoflex och rimadyl 2ggr dagen.
Så det är ju positivt att armbågarna såg bra ut för tillfället men negativt med ryggen. Upp och ner.
Sen allt emellan, ja de håller jag väl för mig och mina nära. Behöver inte gå in på detaljer.

Men även solen har sina fläckar...!

Du och jag! <3

<3

Av Emmelie Larsson - 6 september 2013 21:26

Olga har fått ett nytt smeknamn, Snorkråka/Snorkråkan! ;-)...
I måndags kväll märkte jag att Snorkråkan markerade/halt rätt mycket på höger fram. På tisdagen var det lite bättre iaf. Men när vi var hos Frida på Dogland så fick inte Frida känna och klämma som hon ville utan att Olga reagerade. Men i trasken gick hon fint, men där är hon heller inte så belastad, i vattnet. Något måste de ju vara eftersom hon varit helt okej i båda hela tiden tycker jag. Men kanske är en inflammation i någon led eller överbelastad. Jag vet inte. Det är återbesök på Strömsholm på måndag och sen till Anna Holmgren på tisdag.

I onsdags tog jag med Olga och Adder till Kista BK. Olga kryper ur skinnet här hemma hela dagarna och små hjärnaktiviteter gör henne inte trött eller vidare nöjd en längre stund. Hon fick börja köra några steg i fotgående, kul att få det på kort dessutom. Sen körde vi några ingångar och sen paus. Passivitet är också extremt viktigt och nyttigt :).
Hon fick kolla på medan jag körde med Adder. Vi körde några moment ifrån LK1an. Han är så rolig att jobba med den där lilla svarta.

Sen fick Olga även sitta/ligga och bara gripa appoeten från handen, stadga på stå och stadga på hakan i backen. Vi var på klubben i nästan 3h och Olga var TRÖTT(!) när vi kom hem. Äntligen! Olga är jätte rolig att jobba med men går LÄTT upp i varv och "överslagshandlingar" nu när hon blir så jäkla taggad. Hon har liksom inte tränat ordentligt och inte varit lös sen MAJ! En rottweiler som varit kopplad så länge innan hon ens fyllt 1år är fan knasigt! Inte rätt, egentligen! Hon fyllde ett för några få veckor sen iaf! :). Men fortfarande kopplad dock hehe.

Torsdags trask igen. I trasken såg allt fint ut och hon är så himla duktig!
Jag tycker ff hon markerar/går orent på höger fram men bara vänta tills måndag och se vad de säger. De kallade "experterna"....

Jag och Olga ska gå med i våran träningsgrupp igen. Den börjar den 12sep. Jag avbokade min plats innan hennes första operation då jag inte visste vart vi skulle ligga i rehab och sådant. Men nu kan vi faktiskt köra små saker. Ingångar, några steg i fotgående, stadga och små fix på små saker. Jag vill så gärna vara med i min favorit grupp igen. Har ku följt vissa sen valpkursen och de andra sen fortsättningskursen. 20 tisdagar på rad sågs vi. Sen fortsatte vi ses i våras på egna tillfällen. Sen paus i somras för att sedan skulle alla gå denna gruppträning för Lotta Linusson igen denna höst. Alla skulle vara med. Jag var sjukt ledsen över att avboka men nu har jag bokat in mig igen och det känns så himla roligt att kunna följa alla igen och ses lite oftare! :D vi kommer absolut inte kunna träna fullt ut på tillfällena som kommer va lite mer än 2h varannan vecka. Men vi kan köra lite och framförallt vara där, känna samhörighet och Olga får göra något iaf även om vi bara sitter där. :)

Olga börjar dessutom växa i kläderna. Hon börjar bli så sjukt vacker! Min älskade galnaste fjärt! Huvudet har utvecklats, förbröst, kroppen - ser inte lika valpig ut, uttryck, så fin! <3

Ser verkligen fram emot flera år tillsammans med glädje, träning, skratt, frustration, säkert massa gråa hår och allt vad vårt liv tillsammans kommer innebära!

I love you too the moon and back min Olga! <3

Så jäkla fin!

Min "lilla" tjej på typ 61cm i mankhöjd hehe!

Hon må se stor ut men bra hull har hon min sportweiler!

I love you to the moon and back!

1år! <3

Adder, jag och Olga

Kärlek!

Knasiga!

Presentation


En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards