rackarunge

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2015

Röntgen av Hyzz!

Av Emmelie Larsson - 28 augusti 2015 09:01

Förra fredagen (den 21/8) så röntgades Hyzz. Vi var på Täby kyrkby veterinärklinik och besökte Bosse och hans trevliga sköterskor. Vi kom dit och jag vägde Hyzz direkt, 16,25kg. Dock ätit frukost tidigare på morgonen. Han är inte tjock någonstans så måste va 1kg muskler ;). Vägde honom strax innan Finlands resan, den 21/7 (tror jag) och då vägde han 15,1kg!

Vi bokade in oss och fyllde i uppgifter eftersom han inte varit där innan. Men jag gillar Bosse sen jag var där med Olga så det är värt den lilla resan till norra sidan ;). En mindre klinik och väldigt trevliga och duktiga!

Vi gick in i ena rummet och pratade med sköterskan och han fick sin lilla spruta i nacken, satt helt stilla. Vilket är rätt svårt för denna kille bland folk - han ÄLKSAR alla och ska pussas hela tiden ^^. Efter kanske 10-12min började han somna, men kämpade emot ett tag! ;)

Vi tog tre olika plåtar, först de två vanliga till SKK. Höfterna och armbågarna och sen röntgade vi även slutet av ryggen. Jag hade velat röntga hela ryggen samt knän när jag höll på men då skulle det blivit 600:- till och just då hade jag inte de pengarna. Lite drygt men vi fick med ländryggen och det iaf.

Ryggplåten såg bra ut. Bosse såg inga som helst konstigheter så det kändes väldigt skönt! Armbågarna var fina och höfterna låg i sina skålar. Ena sidan var lite tajtare än andra men den låg absolut i skålen. Men han var osäker på hur noga de mäter på Kelpie. Ett tag trodde jag att han skulle få B/C eller helt C på höfterna eftersom han vart osäker hur de skulle mäta. Även om han själv sa att de låg i skålarna och bilden kunde inte blivit rakare och bättre. Bosse själv ville påstå att de vad godkända men kan inte säga helt utan det är SKK som kollar.

Igår kollade jag iaf Hunddata igen och då hade resultat äntligen kommit. Vilken lättnad! Han fick HD B och ED 0 (ua). Så himla underbart. Nu kan vi börja springa, cykla och fysträna mer ordentligt. Jag vill inte börja helt med sådant förrän efter 1års åldern och gärna efter röntgen. Han har såklart testat springa korta korta sträckor under promenad bara för att se om han taggar igång (oooh ja de gör han!) och sen har han ju "fystränat" med att gå och springa i skog och mark, smått simmat och så också. Men ren fysträning och hårdare - nej! Där tar jag det väldigt lugnt innan vi vet höfter och passerat 1års åldern som sagt. Nu är han då 14mån.

Skönt att ha röntgen klar hur som! Woho!

Del av ryggen. Jaa de är lite bajs där också! ;). Trots att han bajsa innan vi åkte dit. Sen höfterna och ena armbågen iaf.

Amazing, så underbart!

Lite övriga bilder <3

Simmat! Här hade Olga badstund med matte medan Hyzz var hemma efter röntgen

Pommes belöning till simmet ;)

Sover lite ;)

 
 
Malin

Malin

28 augusti 2015 20:08

En liten fundering, varför röntgar du ryggen?

Jag gör alltid det på mina hundar i samband med HD- & ED-röntgen, & det gör jag av den anledningen att jag vill veta hur många ländkotor hunden har. Min första hund hade nämligen 1 för mycket & jag fick ta bort honom vid 4,5 års ålder p.g.a det. Så för att inte jag ska bli så nojig så kör jag en plåt på ryggen. ;)

Alltid intressant att höra om hur andra tänker. :)

http://SuperMagic.se

Emmelie Larsson

28 augusti 2015 21:30

Lite samma sak. Haft två rehabhundar innan. Min rottis är en av mina rehab och hon har lite strul med ryggen. Röntgar hellre "hela" hunden och får veta hue det ser ut nu så det inte är något knas som man inte märker i tid. Kommit lite kelpies med fler ryggproblem så ville kolla och utesluta att allt är som det ska. Olga (rottisen) röntgade jag typ allt på, men hon hade även en skada såå jag kollad nog mest för att slippa oroa mig och har man pengarna och hunden ändå är sövd så vad spelar 2-4 extra plåtar för roll ;).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmelie Larsson - 1 april 2018 10:17

Tänk att denna kille snart fyller 4 år. Vad tiden går fort fram! Nu har spårsäsongen dragit igång lite mer då snön börjat försvinna rejält och nästan helt på många ängar! Hur underbart! Alla bilder fotade av Josefine Malmström ...

MT

Av Emmelie Larsson - 27 mars 2018 20:40

Zathungens Hyzz har genomfört MT med godkänt resultat och har nu rätt till titeln KORAD! Exteriören körde vi i somras och godkända även där. Så roligt!! Hyzzens visuella protkoll läggs in nedan. Annars får ni kolla på hunddata! __________...

Av Emmelie Larsson - 2 mars 2018 14:34

MinifinderAtto ®Vi har testat denna smidiga och enkla lilla gps-sändare för husdjur ett tag nu, den är från Minifinder.se ! Den följer enkelt med på våra promenader i skog och mark och är väldigt smidig!Minifinder Atto är kopplad till en app i tele...

Av Emmelie Larsson - 20 juni 2016 17:49

Förra veckan blev den "lilla" kelpiepojken 2år. Jösses så tiden gått fort. Känns som jag hämtade honom för några veckor sedan. 14 juni 2014 föddes den lilla Zathungen. Han är verkligen en rolig pojke. Vi förstår varandra bättre och bättre för var...

Av Emmelie Larsson - 31 maj 2016 11:53

Hyzzen älskar verkligen att simma i poolen nu. Helt lyrisk varje gång vi kommer dit. Just nu simmar han 2ggr i veckan då Olga har paus. Annars simmar han vanligen 1 gång i veckan. Så fort vi kommer in på simmet så springer han fram till hyllan dä...

Presentation


En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards