rackarunge

Alla inlägg under november 2015

Av Emmelie Larsson - 16 november 2015 18:30

Igår så tog jag med mig Eve som sällskap till Stockholms Södra Hundhall & Café där det anordnades en lydnadstävling utav Värmdö BK.

Vi kom dit en timme innan samlingen för att kolla lite på andra, rasta av Olga lite och liten uppvärmning.

Vi hade vår samling och jag drog start nummer 6 av 7. Vi skulle egentligen vara 11 ekipage i grupp B. Det börjades med platsliggningen och hallen är dessvärre för liten för en "normal" platsliggning så man fick delas in i grupper. I vår klass blev det 2,3,2 som körde platsen. Så Olga körde platsliggningen med nr 7.

De som skulle köra klass 2 fick köra platsliggningen utomhus för att kunna hålla rätt längd mellan hundarna etc.

Annars var allt riktigt bra arrangerat tycker jag. Trevliga allesammans och hallen är väldigt mysig.

Detta är alltså vår andra lydnadstävling och första inomhus.
Jag är väldigt nöjd över tävlingen även om det är små missar här och där som drar ner poäng. Men hon kan momenten generellt och hennes attityd är toppen härlig! :)

Jag räknade ut poängen (som så många gör med apparna numera, haha) redan direkt efter avslutad tävling och visste redan då att vi fixade ett 1a pris.

Men jag såg ingen av de övriga deltagarna, inget helt program iaf så visste inte alls hur de gått för de andra.

Men vi ropades upp till ett 1a pris på 179,5p samt 1a placering på prispallen. Vilken känsla! :D
Så glad över min lilla Ollanbollan. Till nästa tävling så blir det att fortsätta nöta våra små fel ;).

Och ja, vi siktar på ett LP1! Olga är min första tävlingshund och vi vill mer än gärna ta titlarna! :)

Protokollet kommer här, skriver domarns kommentar först och sen min tanke om momenten i paranteserna.

Platsliggning 10p - ingen kommentar (hon låg stabilt men inte hakan ner hela tiden men annars som en staty)

Tandvisningen 10p - ingen kommentar (hon satt still denna gång och gjorde en fin tandvisning)

Linförighet 8p - segt sitt, position halter, drar i koppel (sega sättanden i halterna vet jag och att hon blir sne. Drag i kopplet vart i en höger sväng där hon inte alls hängde med att jag svängde och då hamna lite långt ifrån mig)

Läggande 7,5p - flera steg, segt läggande (ja denna gång la hon sig iaf men hon tog steg och var segare än vanligt. Hon brukar ta 1-2steg men annars snabbt ner. Nöta nöta!)

Inkallande 9p - avslut, sitter snett (slog i lite och sitter snett som vanligt haha. Vi övar vidare på detta såklart)

Ställande 9,5p - ngt steg (som vi övar på dessa små steg! Tips?!)

Apportering 8p - ngt tveksam, lite tugg (att hon va ngt tveksam märkte jag, var en större apport än vi är vana med även om vi tränat på den storleken. Men tugg såg jag inte och det syns lnte på filmen heller som flera kollat på, så tror inte på tugg haha. Men poängen är dragna och sak samma. Hon brukar va en klockren 10 annars.)

Hopp över hinder 9,5p - avslut (slår i mig, som vi också övar på)

Helhetsintryck 9p - ingen kommentar

Summa: 179,5p
Domare: Gunilla Stare

Vår "röda tråd" på avdrag är oftast att hon slår i mig på ingångarna i inkallning och hoppet. Snea och sega sättande i halter och svängar. Samt dessa steg i ställande och läggande.

Vi övar på detta och är noga med det på träning men ja. Detaljpill!

Är oerhört nöjd ändå över Olga! Så jeeekla bra tjej <3

Presentation


En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards