rackarunge

Av Emmelie Larsson - 3 augusti 2015 19:56

Vi startade då vår hemresa ifrån Finland på söndagsmorgonen. Klockan ringde 06 (finsk tid) på morgonen och vi knallade ut på en 30min promenad med hundarna, de fick även springa lite lösa på ena ängen och sträcka ut de korta och långa benen ;). Sen var det frukost för oss och att börja packa in i bilen och städa klart stugan! 08.00 lämnade vi campingen och åkte mot skogen för att hämta Sanna och barnen i stora stugan. Sen förbi deras farmor lite snabbt och säga hejdå! När vi väl sagt hejdå och tankat upp bilen så började vi rulla mot färjan i Åbo!
Klockan var 9.20 när vi åkte ifrån Lieksa!

Bilresan gick bra men ack så segt det är att åka sådär många timmar. Tror vi tjänade en timma på hemresan iaf, tog drygt 9h och dit tog det 10h. Några mindre stopp då barnen somnade i början och vi körde nonstop iaf 4h innan första pausen.

När vi hade ungefär 20min kvar till färjan så stannade vi på en åker/äng och lät hundarna springa runt lite innan 11h på båten! Vi stannade även inne i "centrum" runt båthamnen och vandrade runt 20-30min och barnen lekte i en park en stund. Sen var der bara börja köa för att köra på båten. 20:55 finsk tid skulle båten börja rulla hemåt! Vi åkte Vinking Line M/S Grace, den nyare båten. Otroligt fräsch och fin. Hytten var väldigt fräsch och ljus, matta längs hela golvet, värmegolv på toan och större dusch än andra båtar. Vi bokade ändå den billigaste hytten men så najs ändå! :) undra hur schysst de dyrare hytterna är ^^.

Migrän hade jag igår hela dagen och det blev bara värre och värre. Sov inte så jättebra men ikväll blir det min egna säng, så skönt! Dock migrän idag också. Går väl över efter en god nattsömn!

Hundarna skötte sig bra på båten hem iaf. De kändes lugnare än på dit resan. Deras fina lilla toa var dessutom mycket fräschare än den förra båtens. Vi kommer absolut kunna åka färjorna med hundarna igen. Så länge de är ordentligt rastade och något nöjda så sover de ändå om man åker nattbåt. För dagsfärd med hund på båten vägrar jag dock! ;)

Borta bra, men fan så skönt att komma hem till egen dusch och säng! Hihi! Ses igen Finland.

Platsliggning 4/100 i bilen igår

Trött kille

Lyckan att springa på ängen efter drygt 9h i bilen

Du är de sötaste som finns

Mina finaste! Ack så galna ibland men en vardag utan dessa, nej tack!

Toan! Fräschare än andra båtens

Spanar ut ;)

Dagens platsliggning 5/100

Av Emmelie Larsson - 1 augusti 2015 12:57

Lördags eftermiddag och hundarna sover i sängen på campingen! Vi har nyligen varit ute på promenad 1h 20min vart det. Jag skulle egentligen testa att gå till en strand man ser på andra sidan men vi kom aldrig hela vägen fram. Tror dock att det var Max 25min kvar till stranden men sen hem igen. Så ja vi kom mer än halvvägs men sen vände jag då det var väldigt varmt och Olga verkade trött. Mysig promenad hur som helst!

Alla de andra har varit borta i Nurmes och handlat på affärer och haft en liten utflykt med barnen. Men jag och hundarna valde att stanna på campingen idag. En dag där hundarna får vara lite mer i fokus! :)

Dessa dagar har det mestadels varit regn. Väldigt mkt regn. Tror typ 2 av dagarna har solen tittar fram tillslut och annars duggat eller spöregnat mycket.

Varje gång vi varit i stugan hos familjen så har hundarna varit i en komposthage, för att barnen är lite osäkra på hundar, även Mikas mamma och farmor. Alla har dock hälsat på hundarna till och från när de varit i hagen. Men därav har de alltid suttit i hagen när vi är där några timmar varje dag, sen får de självklart springa av sig lite innan stugan och lite under dagen får de vara på tomten när de andra är inne :). Hundarna har iaf skött sig fantastiskt måste jag säga!

Vi har inte gjort så mycket pga det dåliga vädret men varje dag har vi varit i stugan och hälsat på. Igår tog vi med barnen till en park när det blev uppehåll. Annars mest suttit inne i stugan och lekt med barnen. Jag och Mika har gått runt utanför campingen på morgonen och kvällar med hundarna och kollat runt och promenerat. Mika testade även att fiska lite för någon kväll sen. Annars chillar vi i vår stuga på campingar på eftermiddagarna/kvällarna. Mysigt!

Imorgon börjar vi rulla emot färjan igen och hemåt! 08.00 ska vi checka ut ifrån campingen och sen raka vägen till stugan och hämta Sanna och barnen och sen börja bilresan på 10h drygt igen mot färjan i Åbo! Båten går 20:55 finsk tid och är framme 06.30 cirka svensk tid tror jag det var. 11h med båten tar det i alla fall. Hoppas komma fram några timmar innan båten (iaf 2h) så hinner man vandra runt med hundarna en sista riktigt promenad innan färjan!

Borta bra men hemma bäst! :)

Juste vi har hoppat på en utmaning att köra platsliggning med sin hund på 100 olika platser under 100 dagar! En ny plats varje dag! :D

Vi stannade vi backhoppningstornet

Fiska lite

Barnen hälsar på hundarna

dag 1/100 på utmaningen! Platsliggning på trappen

hyzz har skaffat sig en sommarkavaj

Vi var i parken

Dag 2/100, i parken medan barnen leker bakom

Dagens promenad

Dag 3/100 på en träbro

Mot campingen

Stugan!

Av Emmelie Larsson - 27 juli 2015 21:14

Igår fixade vi en hel del innan avfärden mot Finland, Lieksa. Möblerade om i bilen, packade, ändrade burens plats och gjorde så hundarna fick dela på hela buren istället för varsin dubbelbur. Olga har rätt stort redan och Hyzz har lite väl stort egentligen ;). Men när vi nu skulle åka så långt så ville jag att Olga skulle ha möjlighet till att ligga ännu bättre och Hyzz blir inte lika rastlös om Olga är bredvid. Fungerat otroligt bra att ha dem tillsammans. Men sen kommer de åka i sin halva som vanligt.

Vi rastade hundarna i skogen tre-fyra timmar innan vi åkte och sen tog vi ut dem på en kort koppelpromenad också precis innan vi åkte mot båten. Vi drog hemifrån strax innan 17 men då stannade vi kort efter för lilla promenaden, sen hämta Sanna och barnen. Båten gick 20.00

Olga skötte sig jättebra på båten, gick på konstigt golv, blanka ytor, rörliga golv, hissar, trappor, ja allt gick jättebra. Hon tyckte absolut att det var konstigt att vara där och kanske inte sjukt bekväm i situationen men skötte sig så mycket bättre än jag hade trott. <3

Hyzz knatade på ifrån bilen på det blanka kalla golvet som är vid bilarna, men sen skulle vi gå över den lilla bron som rör sig lite i sidled, den var lite äcklig och då vart han plötsligt lite nojig för att gå i deras smala trappor. Det var rätt stressigt då folk vill förbi så vi körde den enkla vägen, jag bar honom samtidigt som jag skulle ha koll på Olga också ;).

Att kissa hundarna i en såkallad "sandlåda" uppe på däck gick sådär. Det stinker satan i den där lådan för det första. Den är väldigt liten för det andra. Hyzz kissade faktiskt tillslut när vi var där första gången strax efter vi kommit på båten. Olga vägrade. Vi gick dit igen runt 22 innan vi la oss. Hyzz kissa men Olga vägrade. Olga drack massor med vatten men vägra kissa. Tillslut vid 02 väcker hon mig för hon kan inte hålla sig längre ;). Vi går upp och hon kissar. Yes! Att inte bajsa det kan hon hålla sig i sådana situationen men kissa är lite knepigare ;).

Tycker ändå de skötte sig jättebra på båten. Första timmen var de rätt flåsiga och drack mycket, visste inte riktigt vart de skulle lägga sig. Men sen somnade båda fint. Vi får helt enkelt öva mer konstiga trappor och knasiga underlag sen ;).

Båten kom fram cirka 07.35 imorse (måndag) och vi åkte snabbt bort till en gräsplätt där hundarna kunde kissa ordentligt. Trodde faktiskt att båda skulle bajsa då ingen gjort det på flera timmar men nej. De höll sig ända till tolv tiden. Men så skönt när man vet att de faktiskt har bajsat ;) haha. Bilfärden vart så lång som 10 timmar med ett antal stopp för hundar och barn samt vi också såklart. Men 2-3 stopp hade vi kanske kunnat undvika. Får se hur hemvägen går.

Vi kom fram till Lieksa vid 18tiden och lämnade av Sanna och barnen i stora stugan. Vi körde hem Mikas farmor och sen åkte jag, Mika och hundarna och checkade in på campingen 15-20min bort ifrån stora stugan där de andra bor. Vi kastade in sakerna, promenerade med hundarna sen åkte vi och handla lite snabbt och nu tar vi det lugnt i stugan. Hundarna sover. Trötta kämpar. Är så imponerad ändå över hur bra dom är! <3

Några bilder från den korta resan hittills ;). På återseende

Vilar med husse innan sängen kom på plats ;)

Hundar måste ha pass säger Olga

I stugan på campingen Timitraniemi

Utanför stugan

Av Emmelie Larsson - 25 juli 2015 16:20

lite blandade bilder från denna vecka kommer häääär

Vi har hämtat post åt mina föräldrar

Bästa Elisa har hälsat på efter tre månader ifrån varandra! <3333

Vi passade Adder ett par timmar i måndags

Jag och Elisa plockade massor med blåbär som räckte till 2 eller kanske 3 pajer

Fick nya halsband ifrån madebyminvilda! :D två "finlandsaktiga" och två andra som matchar varandra! Så fina

I torsdags träffade jag Nicole! Vi var på fotografiska och myste sen en sväng till Nacka forum

Mika hade en liten fest igår (fredag)

Idag har vi gått till byn, 5,39km. Handlade på Ica och hem igen! Duktiga Olga bar väskan hela vägen dit och hem. <3

Av Emmelie Larsson - 19 juli 2015 14:19

I fredags gick jag av mitt jobbpass kl 15 och det innebar - SEMESTER! Fyra sköna veckor med vila och roligheter.

Jag åkte bara hem snabbt och bytte om och packade det sista sen for jag till Sofia, Pelle och hundarna utanför Uppsala! :)

I fredags tog vi en promenad med hundarna nästan direkt när jag kom fram. Väldigt blött var det i skogen!
Sen grillade Pelle middag och vi tog det rätt lugnt. Åt och umgicks. Var så längesen vi umgicks nu. Vi har dock träffats snabbt två ggr senaste året men korta stunder och inte ensamma.

Under fredagsnatten öste regnet ner och det regnade en bit in på morgonen. Men tillslut vart det uppehåll så vi packade in hundarna i min bil och åkte till Siggeforasjön och skulle testa att knata runt denna för första gången. Sofia hade heller inte gått runt ännu.

Vi gick precis längs sjön i början så vi följde en liten stig som inte var så upptrampad längre på vissa ställen. Det var väldigt högt gräs på många ställen, nedfallna träd, en rinnande bäck mitt i vägen, ja väldigt mycket terräng till och från. Väldigt roligt ändå. Kul att gå lite off-road!

Rundan vart 5.38km och tog oss 1h 58min med några stopp för att fota, låta hundarna bada och så. Otroligt mysigt och roligt! Hundarna var helt slut när vi kom hem! Vi var nog också rätt trötta ;). I Sofias nya områden är det dock massa fästingar. När vi gick denna runt sjön så plockade vi massor längs promenaden, alla som vi såg som kröp. Innan hundarna hoppade in i bilen plockade vi 25-30 tillsammans på alla fyra. När vi kom hem plockade jag säkert 20 till. Och nu när jag kommit hem ifrån Sofia har jag plockat 10 till hehe. Så jag har nog plockat över 100 fästingar helt ärligt under dessa dagar! ^^ vidriga små onyttiga djur!

Imorse tog vi en annan runda som vart 5.50km, vi gick en sträcka och sen vände vi. Denna var alltså längre men gick 45min snabbare än den dagen innan som var liiiite kortare ;). Men plan mark på denna och vi stannade aldrig i stort sätt förutom vid ett ställe där vi kollade på tre nyfikna hästar! :)

Haft en supermysig helg! Tack för allt Sofia och Pelle! :)

Tigger hos Sofia

Lycka och Doris

Några få fästingar ;)

Söndagens morgonpromenad

Litet collage ifrån lördagens promenad

Av Emmelie Larsson - 5 juli 2015 14:45

Denna vecka har vi varit ute vid gålö två gånger och tränat lydnad för oss själva en stund.

Annars har hundarna tagit de lugnt under de varmaste timmarna på dagarna och antingen varit inne och ätit märgben eller varit ute korta stunder och lekt i vattnet här hemma. Längre promenader och mer aktivitet sker svala morgnar eller svala kvällar!

Av Emmelie Larsson - 22 juni 2015 22:13

Denna morgon började med gym med sambon. Sen raka vägen hem och ut med hundarna i 50min. Vi gick förbi stallet och kollade på hästarna, gick i skogen och längs golfbanan. En mysig promenad.

Klockan 11 hade vi tid hos veterinären för båda hundarna. Båda har nu fått varsitt pass och rabies vaccination. Hyzz fick även sin 1års vaccination i samma veva.

Om 21dygn är det alltså frittfram att åka till Finland ;). De måste bara avmaskas 1-5 dagar innan resan. Men i juli åker vi en sväng rill Finland. Vår första resa av troligen väldigt många! :)

Igår simmade även Olga i poolen. 2x15min igen och jag kommer nog köra Max 15min ett tag till :). Hon simmade på väldigt bra i söndags, visst så slappar hon med bakbenen ibland och framförallt vänster som hon har mest strul med. Men lyckades ändå kötta på bra mestadels av tiden. Duktiga tjejen! <3

Denna vecka ska vi försöka utnyttja vår balansboll mer, ibland glömmer jag bort den där bollen men den är väldigt bra! Även balansplattorna är bra på sina vis.

Juste Hyzz ska också röntgas så snart som möjligt! :)

Av Emmelie Larsson - 17 juni 2015 12:24

I söndags simmade Olga som vanligt. Denna gång godkände hon att ha en leksak samtidigt som hon simmade. Hon brukar aldrig vilja ha det utan fokuserar alltid framåt.

Nu kändes hon lite mer bekväm, en aningen säkrare och tuggade på leksaken eller höll den i munnen hela sista intervallen i stort sätt! Hon simmade 2x13min igen. Hon kändes så mycket bättre än gångerna innan. Hon fuskar fortfarande en del med bakbenen och använder de väldigt lite eller inte alls i perioder. Men lagom mycket till och från. Får testa lite mer saker för att få henne att använda bakbenen mer. Viktigt!

Ewe var med som sällskap och hjälpte till att fota till och från. Så lite bilder som både hon och jag tagit.

Hyzz testade också att simma men får nu hålla sig till nästa söndag! Han får köra 1gång i veckan max och troligen inte ens varje vecka. Kommer hem rätt sent då ;). Han kan faktiskt simma massor i havet också snart och visst är der suverän träning att simma i poolen men han behöver det inte lika mycket som Olgas kropp! Men absolut ska han få testa då och då! :)

Mobilbild

Ollanbollan

En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)