rackarunge

Alla inlägg den 29 december 2013

Av Emmelie Larsson - 29 december 2013 18:00

Ja många har ju redan börjat skriva ihop året som snart är över. Jag har blickat tillbaka i bloggen och det är inte överdrivet många inlägg men jag ska försöka vara ännu bättre nästa år, för det är fantastiskt roligt att blicka tillbaka och läsa vad man skrivit och se vad man lyckats med och vad som inte blev som planerat. Min blir i stort sätt endast ifrån bloggens inlägg.

I början av 2013, i januari skrev jag att 2013 skulle bli det bästa året på länge. Nja nu har det inte blivit så men mycket bra iaf. Vi går igenom lite bit för bit. Vil du läsa, läs, vill du inte - klicka ner rutan!

- Året 2013  -

Januari - 
-  Mika flyttade in som sambo på riktig. Och vi drog utomlands till Gambia i en vecka.
- Olga fick sitt första spår någonsin i snön när vi hade en liten syskonträff.
- Olga hade debut i inoff utställning i Sollentuna. Fick en fin kritik!
- Vi följade med Annika och tollaren Plopp och tränade i ridhus i två timmar, underbar träning. Minns den väl.

Februari -
- Gick sista passet på valpkursen med inriktning tävlingslydnad
- Började på fortsättningskursen i tävlingslydnad
- Hamnade i samma kurs som Elisa & Zews och har skaffat mig vänner för livet! <3
- Hjälpte till på Djurgymnasiet Hundcenter, agerade ägare med valp med dumma frågor och inte förstå något av instruktioner som eleverna ifrån Djurgymnasiet skulle instruera då de övade inför blivande instruktörer.
- Olga hade en till inoff utställning

- Olga blev 6 månader

Mars -
- Vi var på Rottweiler årsmötesutställningen i Mullsjö
- Olga fick en rejäl magsjuka, höll på i en vecka och fick tillslut dropp efter några få dagar redan då hon tappade mycket vätska. En stor klump i nacken vart detmed dropp.
- Vi hade brorsan Triton och moster Trolla på besök och var ute på långpromenad med Annika med Anton & Plopp.
- Mötte mycket vildsvin denna månad!


April -
- Utställning i Kista. Träffade Sofia, Lycka och Doris. Första gången Sofia och hundarna träffar Olga. Skäms va sent hon träffade Olga för första gången! Och ett år sedan jag och Sofia sågs sist....
- Mycket träning med olika människor och hundar
- Sista tillfälle på fortsättningskursen i tävlingslydnaden.
- Går en rallylydnadsinstruktörskurs på Hundens Hus. Olga och Trolla hade jag med mig under två dagar.
- Vi fortsatte träffa gänget från tävlingslydnaden och bokade upp kanske 10 träffar.
- Första gången Elisa & Zews sov över, min Ökenblomma kom till ;)...
- Valborg
- Mitten av April blev Olga halt för första gången. Rejält.

Maj -
- Från 2 maj fick Olga koppeltvång fram till Juni. Pga hältan som kommit och gått.
- Jag håller en kurs i grundlydnad för 5 ekipage
- Kollade på Elisa & Zews debut i LK1an! :D
- Kollade även på Michelle & Dot samma dag! :D
- Vårspecialen för Rottweiler, utställning. Olga var redan anmäld sen innan och var med.
- Olga klarar 2min platsliggning för första gången på Kista BK med 7 hundar :D.
- Mycket träning för min egna del under dessa månader jag skrivit.
- Olgas första löp i maj.
- 15 maj, 1år sedan min älskade Zebulon lämnade min sida.

Juni -
- Jag & Olga Hejar på Husse som sprang Stockholm Maraton för femte året i rad.
- 10 Juni förändras det mesta, Olgas första tid på Strömsholm med röntgen och allt. Visade dåliga nyheter.
FCP i båda armbågslederna.
- Summerburst med Mika & Camilla
- Svenska Segrar Utställningen för Rottweiler, Olgas sista utställning.
- 24 får Olga vara lös och faktiskt leka med sin bror Aslan sista gången på flera månader...
- 25juni första operationen i höger armbåge.
- Jag och Mika firar 1år tillsammans!


Juli -
- Ångest och depp.
- 10 Juli första gången Olga traskar hos Frida.
- Sofia & Lycka besöker oss en hel dag :)
- Mika drog till Finland 1v medan jag var hemma med sjuk hund.
- Hade 3v semester
- 20 juli blir Olga 11månader! <3
- Mer depp
- 25juli återbesök för höger armbåge
- 26juli operation av vänster armbåge
- Börja om.

Augusti -
- Saknar hundträningen fruktansvärt
- Olga är hetare än någonsin och är otroligt svår att hålla lugn och nöjd.
- Åker på uställning med Elisa & Zews
- 20:e blir Olga hela ett år!

- 21a träning på Kista BK, lånar jaktlabben Adder för första gången. Hade en superbra kväll
med hundträning. Olga fick vara hemma denna kväll med Mika.
- Tränade lite med Jessica & Ozzie

September -
- Olga blir plötsligt jättehalt på höger fram en dag. Varade två dagar sen borta helt. Anledning oklart.
- Kista BK träning med Olga & Adder, trevlig kväll med mycket fotande.
- Bokar in mig till våran träningsgrupp, de som gick fortsättningskursen i tävlingslydnad.
- 9 sep, återbesök på strömsholm för vänster armbåge. Får så mycket skit. Otroligt missnöjd med besöket. Olga fick stå på rimadyl 2månader extra pga kraftig värk i ryggen. Som jag påpekat tidigare men då lyssnade de inte.
- Bestämmer mig för att bojkotta Strömsholm helt efter så mycket strul och trassel därifrån.
- Folk sviker.
- Drar till Åre huxflux på en friskvårdsutbildning under fyra intensiva dagar. Tar med mig Olga och Adder.
- September är en sjukt jobbig månad på så många sätt och vis.
- Följer med Elisa på sin sista tävling i LK1:an! :D
- Fotar valpar hos Frida
- Passar Trolla i tre veckor.
- Umgås med Rebecca och hundarna en del!


Oktober -

- Passar ff Trolla (totalt 3v)

- Mika får spåra för första gången, med Trolla
- Jag fyller 24år
- Elisa är på besök
- Zebulon min ängel fyller 9år. Saknad.
- Gruppträningen startar för Lotta Linusson.
- Mys promenad med Rebecca och hundarna!
- Olga blir 14mån
- Mycket rehab hos Frida.
- Passar Zews i två veckor. (Trolla åkt hem)

November -
- Vi drar till Åre, jag, Olga och Zews. Sista kursdagarna.
- Godkänd balansbollsinstruktör
- Har en uppgift kvar i friskvårdsinstuktör
- Olga får jättesår under tassen
- Bokar in återbesök hos ortopeden Sophie Gävfert.
- Vi har vår första träning inom patrullhund!
- Olga har sitt återbesök, denna gång åker jag hela vägen till Östersunds nya djursjukhus. För att träffa Sophie och få ett bättre bemötande. Får reda på det jag väntat på. Som Lennart inte ville fullfölja helt.
Olga får diagnosen OCD i boglederna på ett ovanligare ställe, hon har även artroser i boglederna, hon har artros i ena tån på vänster baktass.
- Hälsar på Lotte och Jimpa! :D
- Kaos hjärna!
- Olga får vara LÖS för FÖRSTA gången på ÅTTA månader!

December -
- Patrullhundsträning
- Olga får vara lös andra gången!
- Nu lös varje dag under begränsade förhållanden.
- Tränar på och håller koll hela tiden.
- Stärker kropp i rehab syfte och vanlig träning
- Olga äter upp en binda, dagen före julafton = bagarmossen. Akut. Kräkspruta. 2400:- fattigare.
Dum hund. Ledsen matte. Hunden mår bättre - glad matte.


Ja, det var vårat år så kortfattat som möjligt för varje månad. Annars skulle jag skriva en hel roman.
Detta är i stort sätt endast draget från bloggens inlägg, sen har såklart mer saker hänt och mycket träning och träffar innan som inte står med. Jag tränade som en dåre i början av året, sommaren och fram till Olgas alla operationer. Eller ja, sen september har jag tränat allt mindre tyvärr då det blivit för mycket. Men det skall ändras på så snart de blir mindre på "att göra listan".


Jag hoppas såklart att 2014 skall bli ett bra mycket bättre år för Olga. Dock väntar med största sannolikhet 2 operationer. Och då kommer annat att krossas för ett tag. Men det tar vi då.
Vi har inga riktiga mål förutom att bli "friskförklarade" och må bra! Sen vill vi gärna iaf göra våran debut i LK1:an under 2014 om det tillåts.

Jag önskar ingenting annat än att Olga ska bli så pass frisk och bra att hon kan få leva ett aktivt och värdigt liv. Sen om mina drömmar inom hundträningen inte kan uppfyllas så får det bli så. Bara hon kan få vara lös, leva aktivt och iaf få spåra och träna lite lydnad på skoj eller vad som så hon har något!

"It's simple, but not easy"...

 
En av de första bilderna i Januari! hahahaha


 
En av de sista bilderna som lagts upp! <3




Presentation


En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards